Kulináris élvezetek – Karácsonyi sütemények

Az alábbiakban közzétett sütemények ezúttal rendhagyó körítést kapnak: indulok velük egy recept versenyen, melyet Domestic Goddess hirdetett meg ezen az oldalon. Minden receptem lényege, hogy a sütemények jó előre elkészíthetők, így mire eljön a karácsony, már csak az egyéb dolgokkal kell foglalkozni.

Első receptem a Karácsonyi csillag, mely Misi öcsém nagy kedvence. Nagyon egyszerű elkészíteni, igazából nincs is benne semmi különleges, csak annyi, hogy mindig karácsonykor készítem el. A receptet sok-sok évvel ezelőtt egy Tina karácsonyi különszámából írtam ki. Íme:

Karácsonyi csillag

Hozzávalók (kb. 30 darabhoz): 25 dkg liszt, 15 dkg vaj, 1 tojássárgája, 7-8 dkg cukor, 1 zacskó vaníliás vaníliás cukor vagy 1 teáskanál vanília paszta, 10 dkg étcsoki és vaj a díszítéshez

A lisztet, a puha vajat, a cukrot és a tojássárgáját sima tésztává dolgozzuk össze. (Ha nem áll össze, pár kanál hideg vizet hozzá lehet adni). Letakarva, hideg helyen 30 percig pihentetjük. Ha elég hideg, a tésztát kb. 5mm vastagságúra kinyújtjuk, majd csillag alakú formával kiszaggatjuk. A deszkát és a nyújtófát érdemes lisztezni, egyébként a tészta oda fog ragadni a deszkához. A kiszaggatott tésztát 200 fokra előmelegített sütőben kb. 8 percig sütjük. Az időre figyeljünk, mert 8 perc valóban elég szokott lenni és ha nem vesszük ki időben, könnyen túlsül a tészta. A kisült csillagokat olvasztott csokiba mártjuk (a csokit egy kevés vajjal gőz fölött olvasztjuk meg) és hideg helyre tesszük, hogy a csoki megdermedjen.

Ha nem jár rá a család, akkor sokáig eláll… Idén ezt a sütit már novemberben elkészítettem, tripla adagot (mert soha nem elegendő, bármennyit is csinálok), de már csak 1 adagnyi van belőle 

A következő receptem a Habkarika. Őszintén szólva, én nem vagyok odáig a habkarikáért, hisz tömény cukor az egész, de itt Ausztráliában egy kis magyaros hangulatot teremt. Elsősorban a karácsonyfára akarom őket aggatni, másodsorban pedig terveim szerint a barátainknak 1-1 doboz válogatott süteményt fogok adni, így úgy gondoltam, a habkarikából is fog a dobozokba kerülni.

A habkarika elkészítése nagyon egyszerű, és nem utolsó sorban tojásfehérje-faló. Az eredeti recept innen.

Habkarika

Hozzávalók (kb. 35 darabhoz): 4 db tojásfehérje, 36 dkg porcukor, 80 ml víz

A sütőt 40-50 C-ra előmelegítjük és előkészítünk egy szilikonos sütőpapírral fedett sütőlemezt. Készítsünk elő egy fakanalat, mert a sütő ajtaját résnyire ki kell majd támasztani vele, mikor betesszük a habkarikákat.

A porcukor egyik felével (18 dkg) habbá verjük a tojásfehérjét. A cukrot kis adagokban adjuk a fehérjéhez. A cukor másik felét felöntjük vízzel és cukorszirupot főzünk belőle. Addig főzzük a cukorszirupot, míg sűrűn folyós nem lesz. Megjegyzés: Ha elsőre nem sikerül, és amikor a szirupot leveszed a gázról hamar kikristályosodna, adj hozzá még egy kis vizet és tedd vissza főni. A szirup akkor jó, ha még épp tudod önteni anélkül, hogy kikristályosodna. A forró cukorszirupot további, folyamatos habverés mellett vékony sugárban csurgatjuk hozzá a fehérjehabhoz, majd addig folytatjuk a habosítást, míg kemény habot nem kapunk. A sütőpapírra csillagcsöves zsákból karikákat nyomunk és a kiékelt ajtajú, előmelegített 40-50 fokos sütőbe tesszük 2 órára száradni. A habkarikának nem szabad sehol sem megpirulnia, a szép habkarika hófehér!

További javaslatok:

– Ha több a habod, mint amennyit egy tálcára tudsz tenni (nekem több volt), akkor tégy be még egy tálcányit. 2 óra elég hosszú idő, és ha kivárod, míg az első adag kiszárad, a második adagnyira a hab egy kicsit összeesik és nem lesz olyan gyönyörű, éles peremű a habkarika, mint az első adagban. De azért ezek is szépek lesznek, ne ess kétségbe 🙂

– Ha nincs két tálcád, akkor egyszerre csak két tojásfehérjét használj fel (értelemszerűen a többi mennyiséget is felezd).

A habkarikákat is már novemberben elkészítettem, most egy műanyag dobozban várják további sorsukat.

A következő recept szintén egy tojásfehérje-faló: Mandulás puszedli (Stáhl Judit receptje). Igazából nekem nem is puszedlinek kellene hívnom őket, hanem mandulás csókoknak, mert puszedli helyett inkább csókoknak néznek ki. Ennek az az oka, hogy a recepttől eltérően nem gyenge habot vertem, hanem keményet. De ez mit sem változtat azon a tényen, hogy a süti – hmmmm! – finom. A cukor mennyiségét az eredeti recepthez képest csökkentettem és így is megfelelően édes volt.

Mandulás puszedli (csók)

Hozzávalók (15 darabhoz): 15 dkg őrölt mandula, 15 db egész hámozott mandulabél, 2 tojásfehérje, 1 csapott evőkanál liszt, 10 dkg cukor, 1 citrom héja, 1/2 teáskanál mandulaaroma

A sütőt 175 fokra előmelegítem. A tojásfehérjét egy nagy tálban lágy (vagy az én esetemben kemény…) habbá verem. Az őrölt mandulát összekeverem a liszttel és a cukorral, majd belereszelem a citrom héját és a mandulaaromát. Fakanállal hozzáadom a felvert tojáshabot és kész is a tészta. Egy kanál segítségével kis halmokat képeztem a sütőpapírral bélelt tepsin, egymástól kb. 1 cm távolságra. Mindegyik halom közepébe egy-egy mandulaszemet biggyesztettem, majd 17-20 perc alatt halvány aranybarnára sütöttem őket.

Megjegyzés:

– A mandulát nagyon egyszerű megszabadítani a barna belső héjától: egy kis tálba beleteszed a mandulákat és annyi forrásban lévő vizet öntesz rá, hogy ellepje a mandulákat. Annyi ideig hagyod így állni, míg a víz lehül annyira, hogy bele tudsz nyúlni a mandulákért. A mandulákat a csúcsánál megfogja a mutatóujjad és a hüvelykujjad közé fogod, nekiszorítod a másik kezed tenyeréhez és szépen lepattintod a megpuhult héját. Ha nem jön le a héj első próbálkozásra, tedd félre egy másik tálkába, majd később, ha befejezted az első tálkát, az összegyűlt mandulákat ismét forrázd le. Nem érdemes szenvedned azzal a manulaszemmel, amelyről nem jön le a héja elsőre pikk-pakk módon, mert másodikra tényleg könnyen le fog jönni. Egyesek szerint az így megpucolt mandulákat egy napig száradni kell hagyni, de őszintén szólva, ennyi ideig én soha sem tettem. Ha nedvesek lennének, töröld meg őket egy kicsit, mire a puszedliket elkészíted, a mandulaszemeid is kellőképpen megszáradnak és már csücsülhetnek is a puszedlik tetején.

Végezetül álljon itt mai remekművem, a Narancsos-fahéjas marcipán szaloncukor. Az eredeti receptet Kriszta oldalán, a Dolce vita gasztroblogon találtam. Igazán hálás vagyok a receptért, mert ha habkarikát nem kapok itt, Ausztráliában, szaloncukrot még úgy se. Hogy mi volt a receptben igazán vonzó? A mandula, a marcipán, a narancs és a fahéj 🙂 És persze jó lesz majd igazi, házi készítésű szaloncukrot enni karácsonykor, illetve jó lesz látni apósom meglepett arcát 🙂 (Apósom magyar, de a fia, vagyis a férjem, egy szót sem beszél magyarul…) Na meg azokba a bizonyos karácsonyi ajándékdobozokba is teszek egy párat, hogy reklámozzam a magyar édességeket 

Az eredeti recepthez képest annyit változtattam, hogy a víz egy részét narancslével helyettesítettem, illetve a masszához kevertem egy kis frissen reszelt narancshéjat is. Szerintem a receptet még tovább lehetett volna ízesíteni egy kis Cointreau-vel is, de az nincs itthon… Mivel én másfélszeres adagot készítettem, a hozzávalókat is így adom meg.

Narancsos-fahéjas marcipán szaloncukor

Hozzávalók (nekem 52 darab lett): 30 dkg őrölt mandula, 22 dkg porcukor, 1 fél narancs leve és valamennyi reszelt héja, víz, kandírozott narancshéj, fahéj, 20 dkg étcsoki (70%-osat használtam), vaj a csoki felolvasztásához

Keverjük össze a mandulát a porcukorral, adjuk hozzá a fél narancs leszűrt levét és annyi vizet, hogy gyúrható masszát kapjuk. (Vigyázzunk a víz mennyiségével, nekem a narancslé után már csak pár kanálnyi vízre volt szükségem!). A levet és a vizet folyamatosan, kis részletekben adagoljuk. Ízesítsük a masszát ízlés szerint fahéjjal és apróra vágott narancshéjjal, gyúrjük össze, majd formázzunk szaloncukrokat. A csokiba való mártogatáshoz tettem egy kis előkészületet: egy hungarocel "lemezt" betakartam alufóliával és előkészítettem egy halom fogvájót. Ezek után a csokoládét vízfürdő felett egy kis vajjal olvasszuk fel, majd a szaloncukrokat fogvájóra tűzve egyenként vonjuk be csokival. Finoman az edényhez ütögetve a fogvájót csöpögtessük le a felesleges csokimennyiséget, majd a fogvájót tűzzük a hungarocelbe. Ha minden szaloncukor megkapta a csokimázat, tegyük az szaloncukor-erdőt hideg helyre, hogy a csoki visszaszilárduljon, majd csomagoljuk. (A csoki megszilárdulása az ausztrál nyárban egy kicsit nehézkes, otthon jóval egyszerűbb…)

     

Ez a recept telitalálat! Nagyon-nagyon finom, valódi marcipános szaloncukorban lesz részünk, ha elkészül és biztosan állítom, hogy sikert aratunk vele. Már csak azt kell kitalálnom, hova dugjam az elkészült remekműveket a férjem elől…

Még mindig nem késő, hogy Te is nekiállj a karácsonyi sütik gyártásához 🙂

Kedves barátaim, családom és olvasóim! Ha tetszettek a receptek, várhatóan december 15 és 20-a között lehet rám szavazni a következő email címen, az összefoglaló poszt megjelenése után: nemisbeka kukac index pont hu.

Kategória: Étel, ital | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

3 hozzászólás a(z) Kulináris élvezetek – Karácsonyi sütemények bejegyzéshez

  1. Viktor szerint:

    nagyon kreatív vagy,meg szerintem szeretsz enni is.jó lehet AUSZTRÁLIÁBAN lakni.csilli

  2. Alexandra szerint:

    Köszönöm :)Látogass el a gasztroblogomra is: http://alexandragasztroblogja.blogspot.com/

  3. angela1221 szerint:

    Nagyon jól néznek ki, és biztos nagyon finomak is ezek a sütik! További ínycsiklandó ünnepi mézeskalácsok, gyümölcskenyerek és torták ebben a könyvben:
    http://konyv-konyvek.hu/karacsonyi_sutemenyek
    Kellemes Ünnepeket!

Vélemény, hozzászólás?

